| Kerk als muziektempel
Het begon ruim 15 jaar geleden. Onder het genot van een geestrijk drankje in een tuin aan de Slaperstraat, het was augustus 1994, bedacht een drietal heren dat het toch doodzonde was dat er in die Grote Oostzaanse Kerk zo weinig muziek werd gemaakt. Niet dat Oostzaan een dorp zonder muziek was, integendeel, een drietal korpsen, een operetteverening, een accordeonvereniging en een aantal koren lieten regelmatig hun muziek klinken in het dorp. Volgens die drie heren, oprichters van KIOSK, diende eer een concert-organistatie te worden opgericht die de kamermuziek, in de meest brede zin van het woord, in Oostzaan een plaats gaf. Samen waren ze het er roerend over eens, dat de kerk de Oostzaanse muziektempel met haar geweldige akoestiek, de concertzaal moest worden. Er moest een concertaanbod met gerenomeerde professionele musici en ensembles komen, betaalbaar en toegangkelijk voor iedereen. Het werd een succesvolle formule: intieme kaarslichtconcerten in de Grote Oostzaanse kerk.
Binnenkort in de Grote Kerk Oostzaan:

| Ensemble Mihai Scarlat
Zaterdag 14 november 2014
(Aanvang 20.00 uur (zaal open 19.30)
Entree €15,- (incl. koffie/thee)

Mihai Scarlat (foto) is van Roemeense afkomst en groeide op in Rimnicu Sarat (De Zoute Rivier). Zijn vader, trompettist en dirigent van de plaatselijke fanfare, gaf hem zijn eerste muzieklessen. Daarna kreeg hij vioolles van zijn oom. Toen Mihai 12 jaar was, stapte hij over op de contrabas en werd toegelaten tot het Muzieklyceum George Enescu in Boekarest. Nadat hij cum laude was afgestudeerd, werd hij in 1975 aangenomen bij het grootste volksmuziekensemble van Boekarest - Ciocirlia.

In 1979 verbond hij zich aan het ensemble van Benone Damian, waarmee hij in het binnen- en buitenland veel tournees heeft gemaakt. In 1986 werd hij vaste bassist bij het ensemble van Andrei Serban. Tijdens een muziekfestival in Scheveningen besloten hij en enkele Roemeense collega's in Nederland te blijven.

Hij behaalde vervolgens zijn diploma Docerend en Uitvoerend Musicus aan de conservatoria van Hilversum, Utrecht en Amsterdam bij Peter Jansen en Peter Stotijn. Van 1997 tot op heden is hij bassist bij het Nederlands Balletorkest, het huidige Holland Symfonia.

Van 2002 tot 2008 studeerde hij orkest- en koordirectie bij dirigent Gerrit Fokkema. Mihai geeft daarnaast contrabasles, leidt het Balkanensemble aan de Muziekacademie Den Haag en werkt als docent bij Hallo Muziek (de voormalige Holland Symfonia Onderwijsacademie). Verder geeft hij workshops en cursussen in volks- en zigeunermuziek aan verschillende amateur-orkesten in Nederland. Heimwee naar Roemenië en de Roemeense muziek waren de basis voor de oprichting van het "Ensemble Mihai Scarlat".

Over zijn muzikale achtergrond zegt hij:
"Mijn moeder komt uit een gezin met veertien kinderen van wie er twaalf musicus zijn geworden. Mijn vader was professioneel trompettist in een militaire kapel. Hij dirigeerde daarnaast zijn eigen fanfare waarvan de repetities in onze tuin plaatsvonden. Mijn speelgoed bestond uit het mondstuk van een tuba, de coulise van een trombone en de strijkstok van een viool. Mijn leven is muziek."

 

| Afgelopen seizoen concert van
Hexagon Ensemble

Gearrangeerd door Kees Olthuis

Kees Olthuis was als fagottist van 1970 tot 2006 verbonden aan het Koninklijk Concertgebouworkest. Als componist heeft hij een grote verscheidenheid aan composities op zijn naam staan. Naast werken voor verschillende kamermuziekensembles schreef hij meerdere stukken voor het theater, zoals de opera's François Guyon, De Gans en De naam van de Maan in opdracht van het Muziektheater in Amsterdam.
Op persoonlijk verzoek van Bernard Haitink componeerde Kees Olthuis het symfonisch gedicht de Theseusfantasie. Deze compositie werd, evenals zijn Jour de fête verschillende malen uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink.
Voor het Residentieorkest o.l.v. Jaap van Zweden componeerde hij voor de Japanse tournee het Capriccio en in juni 2004 dirigeerde Barry Wordsworth zijn in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest gecomponeerde Scherzo.
In maart 2009 speelde Het Gelders Orkest zijn nieuwste compositie Jizô tijdens hun Japanse tournee. Ook in maart 2009 speelde het Trio Suleika het aan hen opgedragen trio voor piano, viool en cello ''Voyage à l'horizon... Seul...'', in de serie Internationale Pianotrio's van het Concertgebouw in Amsterdam.
-